LIFESTYLE - niedziela, 18 grudnia 2022

Badanie rynku firmy jako narzędzie oceny potrzeb i mechanizmów

My, jako konsumenci wielu produktów i usług, na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, jakie działania musi podejmować każda firma działająca na rynku, aby dysponować zasobem wiedzy potrzebnym do spełniania oczekiwań rynkowych. W przypadku już istniejących firm znajomość danych dotyczących branży, w której działają jest nieodzowna. Pozyskiwanie informacji, o zmieniających się potrzebach konsumentów, poczynaniach konkurencji, poziomie zadowolenia klientów oraz wartości marki jest konieczna dla sprawnego prosperowania przedsiębiorstwa. Utrzymanie miejsca na rynku, planowanie i realizowanie kampanii promocyjnych, zmiany cen, wprowadzanie na rynek nowych produktów, optymalizacja usług i wykorzystywanie pojawiających się możliwości wymagają gromadzenia informacji na temat rynku. 


Tu z pomocą przychodzą badania rynku firmy, które definiowane jest na wiele sposobów. Większość znanych definicji mówi o kompleksowym i bardzo szeroko zakrojonym działaniu, mającym na celu zrozumienie istoty zachodzących zjawisk. Najczęściej po to narzędzie sięga się w branży produkcyjnej i handlowej, które to ze względu na wysoką konkurencyjność wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz, zanim na rynek wprowadzą produkt lub markę. Bez tego może się okazać, że proponowany produkt już istnieje na rynku lub nie ma szans w rywalizacji z innymi. I choć wspomniałam, że najczęściej stosuje się badanie rynku w branży produkcyjnej i handlowej to tak naprawdę równie dobrze może ono dotyczyć usług i obszarów w wielu innych dziedzinach, z tą różnicą że techniki dostosowuje się do potrzeb klienta. Jedno jest pewne badanie rynku pomaga zarówno w przypadku indywidualnych inwestorów, nowopowstających przedsiębiorstw jak i firm mających na celu ekspansję na nowe rynki. Wydawać by się mogło, że na nich lista się zamyka.


Tymczasem tak naprawdę powinny zdecydować się na nie wszystkie te firmy, którym zależy na utrzymaniu konkurencyjności. Jak wiadomo konkurencja na rynku jest ogromna i to bez względu na branżę. To oznacza, że nawet firmy, które oferują atrakcyjne produkty nie mogą być pewne sukcesu. Potrzeby konsumentów bowiem zmieniają się niezwykle dynamicznie, co zmusza przedsiębiorców do ich systematycznego monitoringu. Muszą przeprowadzić dogłębną analizę obszaru, uwzględniając informacje dotyczące nasycenia rynku, firm wiodących, które mogą stanowić konkurencję ze względu na zasięg działalności, specyfikę zachowań klientów oraz potencjalnych korzyści, jakie można osiągnąć wchodząc na rynek z nową marką czy produktem. Konieczne jest również  zadbanie o kształtowanie pozytywnego wizerunku oraz świadomości marki, bo jak wiadomo za pomocą silnego brandu najłatwiej jest dotrzeć do klienta, który w obecnych czasach nie ma zbyt wiele czasu na zastanawianie się nad zakupem. Idzie po produkty dobrze znanych i cenionych marek. 


Jak wskazuje powyższy opis badanie rynku nie należy do łatwych, szczególnie jeśli sami chcielibyśmy się z nim zmierzyć. Wymaga dużej wiedzy i wcale nie mniejszego doświadczenia w przeprowadzaniu tego typu analiz. Bez odpowiedniego przygotowania można wyrządzić więcej szkody niż pożytku a popełnione błędy mogą rzutować na ostateczne wnioski, na podstawie których przecież zapadają ostateczne decyzje dotyczące działań rynkowych. Jeśli zatem ktoś jeszcze mógłby mieć wątpliwości, co do celowości tego typu działań to wystarczy spojrzeć na nie jako na typowe badania marketingowe, by zrozumieć konieczność i potrzebę ich wykonywania. To właśnie one bowiem pozwalają wypracować przewagę nad konkurencją, ustalić strategię promocyjną i właściwie komunikować się z klientami.

W dzisiejszych czasach znajomość targetu i praw rządzących rynkiem jest bezcenna, ale uwagę podczas badania rynku należy zwrócić w stronę klienta. Poznać jego oczekiwania, obecny poziom zadowolenia ze współpracy czy korzystania z ofert, zwrócenie uwagi na błędy, których naprawienie z pewnością wpłynie na poprawę komfortu i zadowolenia. W tym celu stosuje się ankiety telefoniczne lub online, pozwalające kształtować obraz widziany, oczami klienta. Proces ten jednak wymaga fachowej ręki i najlepiej jest zwrócić się do agencji badawczych, dla których tego typu działania są chlebem powszednim. 

Wpis sponsorowany.

Dziękuję za wszystkie pozostawione na moim blogu komentarze :)