LIFESTYLE - piątek, 1 lipca 2022

Herbatki ziołowe i suplementy diety

Z pewnością niejednokrotnie znaleźliście się w takim miejscu Waszego życia, kiedy towarzyszył był wzmożony wysiłek fizyczny, intelektualny lub emocjonalny. Borykałyście się ze stresem, nadmiernym pobudzeniem i nerwowością. Czułyście, że nadmiar wrażeń nie pozwala Wam się odprężyć a presja otoczenia dodatkowo wywiera nacisk. Dodatkowo własna ambicja i perfekcjonizm nie pozwalają wrzucić na luz a natłok obowiązków i upływający czas tego nie ułatwiają. W konsekwencji wszystko to odbija się na naszej psychice, samopoczuciu i zdrowiu. Co wówczas robimy?


Szukamy pomocy, sięgając po kawę i napoje energetyczne. Nie doceniamy dobroczynnego wpływu snu i regeneracji. Tymczasem musimy mieć  świadomość, że wszystko to nie sprzyja zdrowiu. Towarzyszem dnia codziennego staje się stres, bezsenność, nerwowość, pogorszenie nastroju a nawet depresja. Do tego dochodzi śmieciowe jedzenie, spożywane w pośpiechu. Tymczasem Medycyna Wschodu od wielu tysięcy lat mówi o tym, że matką większości chorób jest zła dieta a ojcem - stres. Ten ostatni jest czymś zupełnie normalnym, co jest wpisane w rytm naszego życia.

Problem zaczyna się wówczas, gdy tracimy kontrolę nad poziomem stresu, a to z kolei odbija się na kontaktach międzyludzkich i aktywności zawodowej. Dni stają się podobne jeden do drugiego. Potrzebujemy uspokojenia, wyciszenia, oderwania się od rzeczywistości, ucieczki od stresów. Na szczęście mamy możliwość przeciwdziałać temu zjawisku, wykorzystując do tego dobroczynne działanie ziół i suplementy oparte na naturalnych ekstraktach roślinnych. Medycyna naturalna ma nam w tej materii wiele do zaoferowania. Wykorzystuje się w tym celu dobroczynne działanie herbatek, naparów i wyciągów roślinnych, które mają koić skołatane nerwy i przeciwdziałać bezsenności. 

Pomyślałam zatem, że zdradzę Wam moje sposoby na ukojenie nerwów, uspokojenie i spojrzenie na świat przychylnym okiem. Pokażę zioła na uspokojenie oraz suplement diety. Nie będzie tu jednak obietnic bez pokrycia. Wszystko, o czym mówię faktycznie działa, czego jestem najlepszym przykładem, pracując od dobrych kilkunastu lat  na trzy zmiany, również w nocy. Zanim regularnie zaczęłam je stosować moje samopoczucie było dalekie od ideału. Miałam problemy z bezsennością. Sypiałam krótko i czujnie. Często się wybudzałam. W konsekwencji byłam pobudzona, rozdrażniona i nerwowa. Nieprzerwanie szukałam więc sposobów, które mnie samej pozwoliłyby poczuć się lepiej i nie zwariować a wszystkim innym, z mojego otoczenia jakoś mnie znosić. 

Herbatka z melisy

Chyba nie ma wśród nas nikogo, kto przynajmniej raz w życiu nie sięgnąłby po herbatkę z melisy. Z tego co wiem, możecie kupić sadzonki melisy do samodzielnego wyhodowania jej w warunkach domowych, kupić świeżą roślinę lub suszone zioła. Ja zazwyczaj sięgam po ten ostatni wariant. Wystarczy zalać torebkę z suszonymi ziołami i gotowe. 

Melisa podobnie jak wiele innych innych ziół działa kompleksowo i wielokierunkowo, tak więc jest skuteczna nie tylko na jedno schorzenie. Najczęściej przypisuje się jej działanie uspokajające i antywirusowe. Zazwyczaj wykorzystuje się ją w leczeniu łagodnych zaburzeń układu trawiennego. Przypisuje się jej również działanie uspokajające, toteż można ją stosować ilekroć zależy nam na łatwiejszym zasypianiu i łagodzeniu stanów napięcia nerwowego. 

 Herbatka z rumianku 

Kolejną herbatką, po którą sięgam jest ta z rumianku. Wśród wielu dobroczynnych właściwości można wymienić działanie wyciszające. Zioło to skutecznie redukuje stres. Już filiżanka aromatycznego naparu sprawi, że znacznie łatwiej będzie nam zasnąć. Jeśli chodzi o rumianek to podobnie jak w miało to miejsce w przypadku melisy zazwyczaj sięgam po saszetki wypełnione suszoną rośliną. Najczęściej jest to rumianek w czystej formie, a więc bez dodatku czegokolwiek. Tymczasem dowiedziałam się, że producent herbat Lipton ma w swojej ofercie rumianek w orzeźwiającej formie z dodatkiem białego hibiskusa i trawy cytrynowej. Pierwszy inspirowany jest Kenią i łączy w sobie aromat rumianku oraz hibiskusa. Drugi nawiązuje do orientalnej Tajlandii, za sprawą dodatku trawy cytrynowej. 

Dobroczynne działanie rumianku nie ogranicza się jedynie do kojenia stresu. Wykazuje również działanie przeciwzapalne i rozkurczające. A substancje aktywne zawarte w herbatce rumiankowej przynoszą ulgę podczas przeziębienia. 

Ashwagandha Forte - suplement diety

Na sam koniec zostawiłam sobie mój najnowszy nabytek w postaci suplementu diety o nazwie Ashwagandha. Jest to produkt pochodzenia roślinnego, nazywany witanią ospałą lub żeń-szeniem indyjskim. Od lat wykorzystuje się jego właściwości prozdrowotne w tradycyjnej medycynie indyjskiej. Stosowano ją w leczeniu chorób wątroby, artretyzmu, zaburzeń pamięci, problemów z koncentracją, bólów kręgosłupa, astmy a nawet bielactwa.


Obecnie roślina ta ponownie wróciła do łask. Przypisuje się jej wpływ na obniżanie stresu fizycznego i emocjonalnego. Dobroczynne działanie na zwiększenie sił witalnych i poprawę pracy mózgu. Zwiększa wydolność organizmu przy wytężonym wysiłku fizycznym. Wzmacnia stawy i układ odpornościowy. Posiada właściwości antydepresyjne. Wspomaga organizm podczas chorób wątroby i cukrzycy. Pomaga osobom z depresją i nerwicami. 


A Wy po jakie suplementy i zioła o działaniu uspokajającym sięgacie? Czy radzicie sobie bez nich? 

Dziękuję za wszystkie pozostawione na moim blogu komentarze :)